Kend din kundetype og ram plet

Hvilken kaffe serverer du til dine kunder? Nej, det er ikke lige meget. Det skal smage ligesom det, du sælger, og den identitet, som din kunde har brug for at bekræfte.

I har sikkert styr på jeres målgrupper. Alder, uddannelsesniveau, branche etc. Måske har I endda beskrevet en persona. I ved sikkert også, at I skal tale til deres følelser. Men ved I hvordan? Ved I hvilke signaler I sender gennem jeres valg af ord, billeder, grafik, påklædning og indretning? Og ved I, hvilken kaffe jeres kunder forbinder med jeres produkt?

Emotionelle Kundetyper® er en evidensbaseret metode, der gør det let at overskue, hvad du skal sige og gøre for at sende klare og entydige signaler til netop jeres type kunder. 

Men først skal I vælge, hvilket brand I er, og hvilken kundetype I vil tale til. (Vi vender tilbage til det med kaffen nederst på siden)

Fire brands der taler til forskellige følelser

De fire grundlæggende emotionelle kundetyper er kategoriseret i farverne grøn, blå, gul og rød.

Det fornuftige, problemløsende og troværdige brand taler til loyale kunder, der ønsker tryghed og overblik. 

Det cool, intelligente og eksklusive brand taler til ambitiøse kunder, der ønsker kontrol, succes og status.

Det personlige, velgørende og behagelige brand taler til kunder, der er gode ved andre og har brug for anerkendelse.

Det spændende, overraskende og anderledes brand taler til kunder, der føler sig unikke og søger udfordring og stimuli.

Find din kundetype på to timer

Efter en kundetyperådgivning er der en masse ting, du ikke længere behøver at tage stilling til. For når vi kender målgrupper og kundetype, så ved vi præcis hvilken markedsføring, der passer til. Det sparer masser af tid.

Pris: 2.500 kr.

Bekræft den identitet, dine kunder vil opnå

Tre forhold skal være i orden, før kunder bliver motiveret til at købe. Det gælder uanset, hvilken kundetype vi målretter forretningen til:
  • Produktet og markedsføringen skal bekræfte kundens identitetsfortælling (værdier)
  • Kunden skal have en god mavefornemmelse ved købet (følelse)
  • De logiske argumenter skal være på plads. (pris, funktionalitet med videre)
 
Identitetsfortællingen og mavefornemmelsen er forskellig for hver af de fire kundetyper. Alt efter vores humør og behov træder vi ind i en af rollerne, når vi handler, og vi reagerer emotionelt og ubevidst på den kommunikation, vi møder. (90 procent af vores handlinger er styret af ubevidste følelser)

Forskellige præferencer for ord, billeder, grafik mv

De fire forskellige grundfølelser kalder på forskellige ord, billeder, grafik og så videre. Her er to eksempler:

  • Har du brug for tryghed, vil du gerne møde ord, du kender og let kan forstå. Du vil gerne guides grundigt, så du føler, du gør det rigtige hele vejen igennem. Du har ikke brug for kryptiske budskaber, du selv skal afkode.
  • Hvis du har brug for udfordringer og nye input, leder du i stedet efter noget, du ikke har set før, noget overraskende - måske endda ord, du knapt forstår. Du falder nu for nytænkende og eksperimenterende markedsføring.
 
Det er meget virkningsfuldt, hvis kommunikationen er målrettet én kundetype, der både passer til produktet og virksomhedens værdier. Det gælder også, når vi kommunikerer bæredygtighed til de forskellige kundetyper. 

Sådan kommer du i gang med at bruge kundetyper

Lone Rubin | SDG Kommunikation er certificeret kundetyperådgiver fra Institut for Kundetyper. I løbet af blot 2 timers rådgivning kan I opnå

  • grundlag for at vælge den helt rigtige kundetype 
  • indsigt i hvordan det kan styrke dine unikke selling points og position i markedet

I får desuden mulighed for at 

  • bruge mig til at skrive tekster og rådgive om kommunikation til den valgte kundetype
  • få rådgivning om valg af budskaber, der passer til kundetypernes præferencer for bæredygtighed
  • købe adgang til en værktøjskasse af dokumenterede virkemidler, så I selv kan tilpasse jeres kommunikation. Se værktøj og priser her.

Hvis du vil vide mere om kundetypernes præferencer for bæredygtighed, kan du læse mit blogindlæg for Bæredygtighedskonsulenterne: "Fire kundetyper og deres præferencer for bæredygtighed"

Så hvilken kaffe serverer du?

Ja, det kommer helt an på, hvilken identitet du gerne vil bekræfte kunden i. 
  • Grøn kundetype: Filterkaffe eller Nescafé, der smager som altid. Identitet: Jeg gør som jeg plejer, og du kan regne med mig. 
  • Blå kundetype: Nespresso kapselkaffe eller Starbucks. Identitet: Jeg har en god smag og drikker det bedste (dyreste)
  • Gul kundetype: Fairtrade kaffe. Identitet: Jeg gør noget godt for andre.
  • Rød kundetype: Slow brew, som er en ny måde at brygge kaffe på eller ny erstatningskaffe lavet på Cikorie. Identitet: Jeg er unik og first mover.
 
FAKTA: Der ligger forskning og ph.d. afhandling bag
Kundetyperne er udviklet i 2013 og er baseret på forskning og flere hundrede år gamle teorier om kundesegmentering. Sanne Dollerup, der er medstifter af Institut for Kundetyper, har lavet en ph.d. om emnet. Definitionen af de fire kundetypers præferencer beror på studier af mere end 3.000 virksomheders markedsføring. Læs mere på Institut for Kundetypers hjemmeside
Lone Rubin er certificeret kundetyperådgiver hos Institut for Kundetyper